0 Produktów
0 Produktów Twój koszyk

Nie masz produktów w koszyku.

-15%

CD Kurpiński: Aleksander i Apelles

34.99 zł

29.77 zł

Wysyłka w czwartek, 27.09.2018. Zobacz czasy dostawy.

Choć Karol Kurpiński (1785-1857) bez wątpienia należał do grona najwybitniejszych i najważniejszych postaci polskiego życia muzycznego XIX wieku, to z czasem jego twórczość kompozytorska, jak i szeroka działalność m.in. publicystyczna i pedagogiczna, uległy zapomnieniu. Dziś kompozytor funkcjonuje w powszechnej świadomości jako autor Warszawianki - pieśni powstańczej z 1831 r. Jednak to twórczość sceniczna Kurpińskiego, która poza 2 baletami obejmuje 27 oper, jest nie do przeceniania i stanowi największe dokonania na tej arenie przed Moniuszką. Jednoaktową operę „Aleksander i Apelles” warszawska publiczność miała okazje zobaczyć po raz pierwszy 17 marca 1815 roku na deskach Teatru Narodowego. Premierą dyrygował 30-letni Karol Kurpiński, autor oper „Pałac Lucypera” (1811) i „Szarlatan” (1814), które zapewniły kompozytorowi sukces i ugruntowanie pozycji w Warszawie. Choć Aleksander i Apelles nie utrzymał się długo na warszawskich afiszach, to doczekał się jeszcze wystawień we Lwowie (1816), Wilnie (1816) i Krakowie (1821).

Jednoaktową operę „Aleksander i Apelles” warszawska publiczność miała okazje zobaczyć po raz pierwszy 17 marca 1815 roku na deskach Teatru Narodowego. Premierą dyrygował 30-letni Karol Kurpiński, autor oper Pałac Lucypera (1811) i Szarlatan (1814), które zapewniły kompozytorowi sukces i ugruntowanie pozycji w Warszawie. Choć Aleksander i Apelles nie utrzymał się długo na warszawskich afiszach, to doczekał się jeszcze wystawień we Lwowie (1816), Wilnie (1816) i Krakowie (1821).

Prezentujemy Państwu nagranie Filharmonii Kaliskiej, będące zapisem live współczesnego prawykonania opery Karola Kurpińskiego „Aleksander i Apelles”.

Opera ta, uznana powszechnie za zaginioną, dzięki dociekliwości niestrudzonego badacza polskich archiwów muzycznych, Wojciecha Czemplika – dyrektora festiwalu muzycznego na Świętej Górze w Gostyniu, odnalazła się w dwóch częściach (samej muzyki oraz libretta) i miała swoje prawykonanie w październiku 2017 roku w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.

Znakomici soliści, reżyseria Ryszarda Peryta oraz historyczne miejsce – teatr założony przez Bogusławskiego i działający nieprzerwanie od roku 1800, nadały tej premierze szczególnego znaczenia. Nagranie nasze posiada wszelkie walory jak i wady nagrania na żywo - z pewnością nagranie studyjne byłoby bardziej nieskazitelne. Jednak brzmienie nagrania koncertowego wraz ze wszystkimi jego elementami akustycznymi i usterkami, których nagranie studyjne byłoby pozbawione, wywiera w większym stopniu wrażenie uczestnictwa w żywym spektaklu.

Muzyka „Aleksandra i Apellesa”, wyczuwalnie zainspirowana Mozartem i Rossinim, jest przez Kurpińskiego napisana z ogromnym talentem i swadą.

Wirtuozowskie, wysoko poprowadzone partie klarnetu solo oraz przepiękny oktet smyczkowy wywierają duże wrażenie. Narracja jest czytelna i zwięzła, a partie solistyczne (szczególnie dominująca partia Apellesa) dają śpiewakom duże możliwości interpretacyjne.

Wykonawcy:

Tatiana Hempel – sopran (Pankasta z Lorysy)

Tomasz Krzysica – tenor (Apelles, malarz)

Robert Gierlach – bas baryton (Aleksander, Król Macedonii)

Chór męski „Koło śpiewu” im. Karola Kurpińskiego w Sarnowie

Śpiewacy chóru Filharmonii częstochowskiej „Collegium Cantorum”

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej (Adam Klocek – dyrygent)

Nagrania dokonano 6 października, 6-8 listopada 2017 r. w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.

  • Producent Polskie Radio

  • Rok wydania: 2018
  • Stan: nowy, pełnowartościowy produkt
  • Model: 5907812247676
  • EAN: 5907812247676
  1. Napisz pierwszą recenzję

Napisz recenzję